ΓΙΑ ΤΟ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΑΛΛΑ…

Την πρώτη εβδομάδα της χρονιάς ανακοινώθηκε από τη Σύγκλητο η διαμόρφωση του ακαδημαϊκού ημερολογίου για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2013-14. Ένα ακαδημαϊκό ημερολόγιο το οποίο μετά από ένα, ομολογουμένως, πιεστικό πρόγραμμα τελειώνει την 1η του Αυγούστου. Όλ\οι και όλες μας περιμέναμε ότι λόγω της έναρξης των μαθημάτων στις 2 Δεκεμβρίου σίγουρα θα καθυστερούσε η λήξη της εαρινής εξεταστικής. Είναι όμως το πραγματικό πρόβλημα το πιεσμένο ακαδημαϊκό ημερολόγιο ή μήπως το επίδικο είναι διαφορετικό?

Μια εύκολη απάντηση είναι αυτή που έδινε η ΔΑΠ στις συνελεύσεις των φοιτητικών συλλόγων του ΕΜΠ, κατά την προηγούμενη περίοδο, όπου το ίδρυμα τελούσε υπό κινητοποίηση ενάντια στην εφαρμογή του μέτρου της διαθεσιμότητας στους εργαζόμενους του ιδρύματος. Τι μας έλεγαν οι ΔΑΠίτες τότε; Ότι οι κινητοποιήσεις πρέπει να σταματήσουν γιατί θα χάσουμε την ομαλότητα της διδασκαλίας και του προγράμματος μαθημάτων, ακόμα κι αν το πισωγύρισμα αυτό ήταν βέβαιο ότι θα κατέληγε στην απόλυση των εργαζόμενων και στην υπολειτουργία του ΕΜΠ. Αλήθεια, ας αναλογιστούμε, για ποια ομαλότητα γίνεται λόγος? Την ακαδημαϊκή ομαλότητα από την στιγμή που το ΕΜΠ κινδύνευε (και κινδυνεύει ακόμα) με την κατάργηση του 50% των θέσεων των διοικητικού προσωπικού, με την υποστελέχωση και υποβάθμιση των εργαστηρίων και γενικότερα των υποδομών του ή για την ομαλότητα της εφαρμογής των μνημονιακών επιταγών?  Και τώρα, που το ημερολόγιο καταρτίστηκε, οι ευθύνες για τους ΔΑΠίτες, φανταζόμαστε, είναι προφανείς: φταίνε οι «βολεμένοι» εργαζόμενοι που έκαναν κινητοποιήσεις για να μην απολυθούν, φταίνε οι φοιτητικοί σύλλογοι που, με τη στάση τους να στηρίξουν τους εργαζόμενους, ώστε να υπερασπιστούν το δημόσιο αγαθό της Παιδείας, προέβησαν σε κινητοποιήσεις μέσω των αποφάσεών τους. Ας εξετάσουμε όμως την κατάσταση…

Ποιες είναι οι πραγματικές ευθύνες?

Κατά τη γνώμη μας η απάντηση έχει να κάνει με το πώς αντιμετωπίζει η κυβέρνηση και η πολιτική της την τριτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα:

  1. Συνεχίζεται η πολιτική της λιτότητας, της διάλυσης του κοινωνικού κράτους και της παιδείας, που άγγιξε με το πιο ξεκάθαρο τρόπο τα ΑΕΙ μέσω του μέτρου της διαθεσιμότητας των διοικητικών τους υπαλλήλων. Μια πολιτική που έχει σαν απώτερο στόχο να υποβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια προς όφελος των αναδυόμενων ιδιωτικών κολλεγίων, μια πολιτική που θέλει να μετατρέψει τα πανεπιστήμια σε επιχειρήσεις με δίδακτρα και υποβαθμισμένα προγράμματα σπουδών.
  2. Η απαράδεκτη στάση του υπουργείου, που επέλεξε να ασχοληθεί με το ζήτημα μετά από 2 ολόκληρους μήνες μαχητικών κινητοποιήσεων, σε ΕΜΠ και ΕΚΠΑ, φοιτητών, εργαζόμενων και καθηγητών, για την υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου μόνο, προκειμένου να εκβιάσει καταστάσεις υποχώρησης των εργαζόμενων, ώστε να υλοποιηθούν τα μνημονιακά μέτρα της διαθεσιμότητας. Ήταν χαρακτηριστική η προσπάθεια της κυβέρνησης μέσω των «αντικειμενικών» ΜΜΕ, αλλά και της ΔΑΠ να εκβιάσουν για την απώλεια του εξαμήνου, προκειμένου να προάγουν τον κοινωνικό διχασμό (πάγια τακτική) και να στρέψουν την κοινή γνώμη και τους φοιτητές ενάντια στους εργαζόμενους, γεγονός που δε το κατάφεραν σε καμία περίπτωση, αφού οι περισσότεροι φοιτητές κατανοούν ότι κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί, ότι το επίπεδο σπουδών που είχαμε μέχρι πρότινος, θα συνεχίσει να υπάρχει υπό τις παρούσες συνθήκες.
  3. Ο νόμος Διαμαντοπούλου που ορίζει ότι πρέπει να γίνουν 13 βδομάδες μάθημα οπωσδήποτε (επιχείρημα και της ΔΑΠ) αποτελεί ακριβώς μια διάταξη που έχει ως σκοπό να αποτελεί τεχνητό εμπόδιο στις κινητοποιήσεις στα ΑΕΙ και να τιμωρεί τους φοιτητές που προβαίνουν σε κινητοποιήσεις. Το εξάμηνο θα μπορούσε κάλλιστα να είναι 11 βδομάδες χωρίς να υποβαθμίζεται η ακαδημαϊκή δόμηση των σπουδών (εφόσον στα περισσότερα μαθήματα η ύλη μπορεί να ολοκληρωθεί σε αυτό το χρονικό διάστημα) και οι εβδομάδες που περισσεύουν να αξιοποιηθούν για να παραμείνουν οι εξεταστικές 4 εβδομάδες. Θεωρούμε ότι σε κάθε περίπτωση οι καθηγητές της σχολής σε συνεργασία με τον φοιτητικό σύλλογο θα πρέπει να αποφασίζουν για το πώς θα καταρτιστούν τα εξάμηνα και οι εξεταστικές.

Τελικά, για εμάς, η απάντηση είναι ότι το πραγματικό επίδικο είναι η δημόσια και δωρεάν παιδεία, ένα αγαθό κεκτημένο με πάμπολλους αγώνες και θυσίες, που τα τελευταία χρόνια φθίνει σε όλες του τις βαθμίδες. Μπροστά σε αυτή την υπονόμευση της ζωής μας θεωρούμε μονόδρομο τον αγώνα και την συνεχή διεκδίκηση όσων προσπαθούν να μας στερήσουν. Βέβαια γνωρίζουμε ότι οι αγώνες συνεπάγονται θυσίες, για αυτό και τα μέσα πάλης είναι υπό συνεχή αμφισβήτηση. Όμως, σε μια κατάσταση διάλυσης της ελληνικής κοινωνίας και συγκρούσεων, είναι δίχως νόημα η υπεράσπιση, σε πρώτο επίπεδο, της ομαλότητας των εξαμήνων στις σχολές και σε δεύτερο επίπεδο, των κεκτημένων. Σε καταστάσεις ακραίες, όπως η παρούσα, αναγνωρίζουμε και αποδεχόμαστε τις θυσίες με ρεαλισμό, καθώς, δίχως αγώνα, δίχως καθημερινή αμφισβήτηση, θα γίνουμε θεατές μιας κοινωνίας σε ασταμάτητο κατήφορο.

ΥΓ: Από την πρόσφατη ανακοίνωση του Συμβουλίου Ιδρύματος της 5ης Ιανουαρίου νιώσαμε αφενός επιβεβαιωμένοι/ες και αφετέρου χαρούμενοι/ες. Από τη μία, έγινε πλέον καταφανές, αυτό που ήδη τονίζαμε από τις πρώτες προσπάθειες αναδιάρθρωσης του πανειστημίου: ότι, δηλαδή, το Σ.Ι. δεν είναι τίποτα άλλο, παρά εγκάθετα στοιχεία, που προσπαθούν με κάθε κόστος να επιβάλλουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές των μνημονίων και της λιτότητας στο ίδρυμα. Από την άλλη, όμως, το ότι το ύφος της ανακοίνωσης είναι γνωμοδοτικού και επ΄ουδενί αποφασιστικού χαρακτήρα, δηλώνει ότι το Σ.Ι. δεν χαίρει καμίας νομιμοποίησης στην πολυτεχνειακή κοινότητα. Και, αυτό, αν μη τι άλλο, είναι νίκη των αγωνιζόμενων κομματιών του ιδρύματος και πρέπει να νιώθουμε όλοι και όλες περήφανοι/ες για αυτό και να αντλούμε δύναμη για τη συνέχεια.

ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΖΗΣΟΥΜΕ ΑΛΛΙΩΣ!

                                ΧΡΕΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΜΑΣ Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s