Για το νέο πρόγραμμα σπουδών

Με την εκλογή του νέου κοσμήτορα άνοιξε στην σχολή η διαδικασία για την κατάρτιση του νέου προγράμματος σπουδών. Ένα θέμα που ως σχήμα, είχαμε ήδη ανοίξει από τις προηγούμενες εκλογές. Συγκεκριμένα, ανατέθηκε στην Επιτροπή Προπτυχιακών Σπουδών η κατάρτιση ενός νέου προσχεδίου το οποίο θα έρθει σε διαβούλευση στην σχολή. Ως Εγκέλαδος θεωρήσαμε απαραίτητο να παρέμβουμε στην επιτροπή, για να διασφαλιστεί η συμμετοχή-εκπροσώπηση των φοιτητών στην παραπάνω διαδικασία.

Όπως είχαμε παρουσιάσει και σε παλιότερο κείμενο, θέσαμε στην επιτροπή τους 4 βασικούς άξονες  που θεωρούμε ότι πρέπει να ακολουθεί το νέο πρόγραμμα σπουδών, προκειμένου να παράγει μηχανικούς σκεπτόμενους, με πλήρεις γνώσεις, οι οποίοι δεν θα είναι έρμαια της αγοράς. Αυτοί οι άξονες είναι ο αδιάσπαστος πενταετής κύκλος σπουδών, η ανάπτυξη περιβαλλοντικής και κοινωνικής συνείδησης και οι ανθρώπινοι ρυθμοί σπουδών. Ακόμη, σε συνεργασία με την Επιτροπή Σπουδαστικών Θεμάτων κοινοποιήσαμε τα αποτελέσματα από τα e-mail προτάσεων που είχαν σταλεί από τους συναδέλφους, στα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής ώστε να ληφθούν κι αυτά υπόψη. Τονίζουμε βέβαια ότι αυτή τη στιγμή, μπορούμε να τοποθετούμαστε  μόνο ως Εγκέλαδος και του κόσμου τον οποίο εκπροσωπούμε, καθώς δεν υπάρχουν συλλογικές αποφάσεις που να εκφράζουν το σύνολο των μελών του φοιτητικού συλλόγου. Καθόλη όμως την παρέμβαση μας φροντίσαμε να ενημερώνουμε τον κόσμο της σχολής με σχετικές ανακοινώσεις.

Με βάση τα παραπάνω, τα οποία έχαιραν συνολικής αποδοχής από τα υπόλοιπα μέλη τέθηκαν  επιμέρους άξονες:

  • Ο απόφοιτος πολιτικός μηχανικός θα πρέπει να μπορεί να υλοποιήσει από τον σχεδιασμό μέχρι την κατασκευή οποιοδήποτε μικρό έργο (συγκοινωνιολόγου, γεωτεχνικού, δομοστατικού, υδραυλικού)
  • Ο απόφοιτος πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζει και να διευθετεί τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν τα έργα του και να συντάσσει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
  • Το υπάρχον πρόγραμμα είναι απαραίτητο να αναβαθμιστεί, καθώς οι φοιτητές καταλήγουν να πληρώνουν ότι δεν προσφέρεται από την σχολή (πχ CAD)
  • Το υπάρχον πρόγραμμα έχει μεγάλο φόρτο μαθημάτων και κακό ωρολόγιο πρόγραμμα (πολλές επικαλύψεις μαθημάτων και άλλες φορές μεγάλα κενά)

Είναι προφανές ότι αρχή και οι άξονες του προγράμματος απομακρύνονται από οποιαδήποτε σκέψη για διάσπαση πτυχίου και εξειδίκευση.

 

Παρατηρήσεις του Εγκέλαδου σχετικά με τα προσχέδια:

Τα προσχέδια θεωρούμε ότι ακολουθούν ένα ιδιαίτερα συμπαγή κορμό στον οποίο λαμβάνονται όλες οι απαραίτητες γνώσεις πολιτικού μηχανικού διατηρώντας παράλληλα ένα πλουραλισμό γνώσεων. Επίσης, βρίσκουμε πολύ θετική την πρόταση για εισαγωγή εργαστηρίων και απογευματινών τεχνικών μαθημάτων τα οποία δεν επιβαρύνουν το ωρολόγιο πρόγραμμα και την τσέπη του φοιτητή. Ωστόσο, τονίζουμε ότι τα εργαστήρια στα μαθηματικά των πρώτων εξαμήνων δεν θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά, αλλά προαιρετικά. Τέλος, αποτιμούμε θετικά την άρση των στεγανών μεταξύ των κατευθύνσεων και την ελευθερία επιλογών μαθημάτων. Οφείλουμε ,όμως, να εκφράσουμε την έντονη αντίθεση μας σχετικά με το μάθημα Περιβαλλοντικές επιπτώσεις έργων Πολιτικού Μηχανικού. Αυτό το μάθημα πρέπει να είναι κορμού καθώς αλλιώς αντιβαίνει στις βασικές αρχές στις οποίες στηρίχθηκε το νέο πρόγραμμα σπουδών. Είναι αδύνατο, να υπάρχει απόφοιτος Πολιτικός Μηχανικός ,που  δε γνωρίζει το πως τα έργα του επηρεάζουν το περιβάλλον ή το  πως εκείνος μπορεί να το προστατεύσει.  Είναι άτοπο να μιλάμε για ένα μηχανικό ικανό να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε έργο μικρής κλίμακας, από τον σχεδιασμό μέχρι την κατασκευή, εάν ο ίδιος  δεν μπορεί να συντάξει μια  μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Σχετικά με το διατομεακό συνθετικό θέμα, κρίνουμε υπερβολικό  να εκτείνεται σε 2 εξάμηνα, ενώ σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι υποχρεωτικό. Ο φοιτητής δεν μπορεί να καλείται να καλύψει την ύλη 2 εξαμήνων και παράλληλα να εκπονήσει και δεύτερη διπλωματική. Για το λόγο αυτό  πιστεύουμε ότι σε περίπτωση που εισαχθεί αντίστοιχο μάθημα, αυτό πρέπει αναμφίβολα να είναι προαιρετικό.

Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώνεται το παρόν προσχέδιο, ενέχει ένα σημαντικό κίνδυνο: δεδομένου ότι  δεν υπάρχουν πολλά μαθήματα τα οποία καταργούνται, αλλά συζητείται κυρίως η αναδιαμόρφωση της ύλης, που σε μερικές περιπτώσεις συμπτύσσεται, κρίνεται  απαραίτητη η διαβεβαίωση πως δε  θα προκύψουν μαθήματα- ‘’άθροισμα’’  των προηγούμενων, με τεράστια ύλη και  υπέρογκο φόρτο εργασίας για τους φοιτητές. Αυτό όχι μόνο δε θα βελτίωνε  την ποιότητα της διδασκαλίας ,αλλά  θα επιβάρυνε  πολύ περισσότερο  την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των σπουδαστών, καταλήγοντας σε  ένα πιο εντατικοποιημένο πρόγραμμα σπουδών.

Βέβαια αντιλαμβανόμαστε ότι η διατήρηση τόσο  του υψηλού επιπέδου των σπουδών μας, όσο και του ανθρώπινου ρυθμού  αυτών, είναι ένα συνεχές διακύβευμα, που σε καμία περίπτωση  δεν εξασφαλίζεται ολοκληρωτικά από μία ταξινόμηση μαθημάτων. Ο μόνος που μπορεί να διασφαλίζει συνεχώς τα παραπάνω, είναι ένας ενεργός φοιτητικός σύλλογος με τις συλλογικές του διαδικασίες. Ήρθε η ώρα να αντιταχθούμε στη  λογική που θέλει τους φοιτητές να μην έχουν λόγο στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι σπουδές τους και να υποτάσσονται στην καθηγητική αυθεντία.

Με αφορμή τη Γενικής Συνέλευσης Τμήματος της Τρίτης 17 Μαρτίου, που θα συζητηθεί και από τους καθηγητές για πρώτη φορά, θεωρούμε  ότι είναι αναγκαίο ο φοιτητικός σύλλογος να συνεδριάσει και να θέσει τους δικούς του άξονες για το νέο πρόγραμμα.

Καλούμε όλες και όλους σε Γενική Συνέλευση του Φ.Σ, στο Αμφιθέατρο 1,2 την Τρίτη 10/3 στις 2.30 μ.μ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s